בשנים האחרונות מדינת ישראל משקיעה הרבה מאמצים בניסיון לצמצם את הנפגעים בתאונות הדרכים. כל מי שמכיר את הנתונים יודע כי בשנים האחרונות, בכל שנה, נהרגו כשלוש מאות ישראלים בעקבות הקטל בכבישים. תאונות דרכים הן ממש לא גזרת גורל, אלא, הן הרבה פעמים תוצאה של נהיגה שלא כדין. אבל, באותה הנשימה, הרי שגם הנהגים הטובים ביותר עלולים למצוא את עצמם מבצעים עבירות תנועה ביודעין או שלא ביודעין. אם הואשמתם בעבירת תנועה, מעבר באור אדום, אנחנו כאן כדי לספר לכם כל מה שצריך לדעת בנושא. נסביר בהרחבה על תקנה 22א, מי אוכפים עבירות תנועה מהסוג הזה, מה צריך לעשות הולך רגל שהואשם במעבר באור אדום וכן הלאה. קדימה, אנחנו מתחילים עכשיו.
איך משטרת ישראל אוכפת מעבר באור אדום
משטרת ישראל כמובן לא יכולה להציב שוטר בכל צומת, לכן המשטרה משתמשת בשתי דרכים לאכיפת עבירות תנועה מהסוג הזה:
- שוטר יכול לתת דוח במקום, במידה והיה עד למקרה מהסוג הזה: הדבר דומה לקבלת דוח כמו בכל מקרה אחר. נדבר בהרחבה על העונש המוטל על מי שעבר באור אדום, אבל בגדול, אנחנו מדברים על אכיפה הנעשית בשטח, מתוך דין ודברים עם שוטר תנועה.
- תיעוד של מצלמת תנועה: במקרה ויש תיעוד של הרכב שלכם עובר באדום, הרי שתקבלו הודעה על כך שאתם נדרשים לשלם קנס כספי או זימון לבית משפט לתעבורה. חשוב לציין כי יש משמעות דרמטית לעיתוי של קבלת ההודעה. במידה וקיבלתם את המכתב ארבעה חודשים לאחר ביצוע העבירה, הרי שחלה התיישנות ולכן, אתם פטורים מתשלום הקנס או מהזימון לבית הדין. חשוב לשים לב לנקודה הזו ולבדוק באיזה תאריך נכתב המכתב אותו קיבלתם בדיעבד. אגב, יש מקרים בהם דואר ישראל מתמהמה בהעברת המסמכים, כלומר, גם אם המסמך הרשמי נכתב בזמן, הרי שקיבלתם את המידע לאחר פרק זמן משמעותי. כאן המקום להזכיר כי תמיד טוב להיוועץ בעורך דין לתעבורה, כדי להבין האם יש כאן מקום לקבל הקלה בעונש. כמובן, הכל תלוי בנסיבות האירוע.
מה העונש על מעבר באור אדום
החוק מתייחס למעבר באור אדום במקרים שונים. למשל, לעבור באור אדום בצומת שעה שבצומת עובר רכב אחר, נחשבת לעבירה חמורה בהרבה מאשר מקרה בו נהג עבר באור אדום אמנם, אבל משום שטעה ולא ציית לרמזור המתייחס לנתיב שלו, אלא לנתיב הסמוך וכיוצא בזה. במקרה השני, העונש יהיה תשלום קנס של 1500 שקלים. במקרה הראשון, הרי שהנהג יזומן לבירור בבית משפט לענייני תעבורה. כמובן, ככל שהמקרה מורכב יותר ומסוכן יותר, כך העבירה תיחשב חמורה יותר והעונש יהיה הרבה יותר משמעותי. לצורך העניין, נהג חדש עבר בצומת סואנת באדום, תחת השפעת אלכוהול, יכולה להוביל לשלילה של הרישיון וכן הלאה.
אגב, בנוגע לנהג חדש, חשוב לדעת כי העונשים יהיו חמורים יותר בדרך כלל. במקרים לא מבוטלים הנהג ידרש לעבור מבחן תיאוריה חוזר ובמקרים מסוימים, אפילו מבחן מעשי. בנוסף, הנהג יוגדר 'נהג חדש', לפרק זמן של שנתיים נוספות.
הולך רגל העובר באור אדום ידרש לשלם קנס של מאה שקלים בערך. בדרך כלל, מי שיאכפו מקרים מהסוג הזה אלו שוטרי תנועה הפרוסים בשטח. גם במקרה הזה, כדאי להתייעץ עם עורכת דין מנוסה בכל מקרה.
תקנה 22 א לחוקי התעבורה
התקנה קובעת כי על כל נהג לציית לתמרורים המסמנים את חוקי התנועה, אי ציות לאלו, יגרור עונש על פי הקבוע בחוק. אבל, במידה והתמרור כמו גם הרמזור, לא הותקנו כנדרש, הרי שהנהג לא ידרש לעמוד לדין ויהיה פטור מעונש. למשל, הצבה של רמזור בכניסה ליישוב לראשונה, אם בעבר לא היו רמזורים בצומת הזו ומדובר על נוהל חדש, בדרך כלל, כמובן, הכל תלוי מקרה, בן היישוב הנתקל ברמזור לראשונה, במידה ולא ציית לאור האדום, יכול לטעון כי מדובר על מקרה העונה להגדרות הרשומות בתקנה 22 א לחוקי התעבורה. כמובן, ההמלצה היא לא לקבוע בעצמכם מה חוקי ומה לא. תמיד, בכל מקרה, עדיף להתייעץ ולהיעזר בליווי משפטי צמוד.
אם יש לכם שאלות ואם הואשמתם במעבר באור אדום, אתם מוזמנים ליצור קשר ולקבל ליווי משפטי עוד היום.