עליתם על הכביש ונהגתם בזמן פסילת רישיון? ביצעתם את אחת עבירות התעבורה החמורות שיש – מה קורה במצב של נהיגה בשלילה? מה הענישה וכיצד עורך דין יכול לסייע לכם להתמודד עם הסיטואציה? כל התשובות במאמר הבא.

נהיגה בזמן פסילה (או נהיגה בשלילה) עבירה על פי סעיף 67 לפקודות תעבורה נחשבת לאחת העבירות החומרות ביותר. נהג שעובר עליה צפוי לקבל עונש שיכול לנוע בין קנס כבד למאסר עד סיום התהליכים המשפטיים.

ישנם סיבות רבות שגורמות לאנשים לקחת את הסיכון ולנהוג בזמן פסילה – יש נהגים שבוחרים לבצע עבירה זו כי אין להם ברירה אחרת, לדוגמה לקיחת סיכון עקב מצב כלכלי שמחייב נסיעה ארוכה לעבודה, יש גם אנשים שיבצעו את העבירה כי הם סבורים שהסיכוי ששוטר יתפוס אותם הוא קטן מאוד והם מוכנים לקחת אותו, יש מי שעושה זאת כי הוא לא מוכן לקבל את פסיקת בית המשפט ועוד.

כיצד המשטרה אוכפת עבירות של נהיגה בשלילה?

משטרת ישראל אוכפת את עבירות של נהיגה בשלילה או נהיגה בפסילה בכמה דרכים. אחת מהן היא באמצעות בדיקות שגרתיות שכולנו מכירים. השוטרים מורים לרכבים אקראיים לעצור ולהציג את הרישיונות של הנהג. האפשרות הנוספת היא על ידי מידע מודיעני שמגיע ליחידת הפסולים המשטרתית שיוצאת למבצעים מיוחדים בהם מאתרים נהגים פסולים. המידע לרוב מגיע מקרוב משפחה או מכר מודאג של הנהג.

מעצר בגין נהיגה בשלילה  

כאשר רישיונו של נהג נפסל, לרוב הבית המשפט מטיל על הנהג הנאשם גם מאסר על תנאי שיופעל אם הנהג יעז לעלות על הכביש בזמן בשלילה. נהג שנתפס בזמן פסילה מעוכב אוטומטית לחקירה בתחנת משטרה. בשלב זה – כדאי להתקשר לעורך דין תעבורה שהרי כל דבר שתאמרו בחקירה יוכל לשמש נגדכם במשפט ובעל משקל אדיר על עתידכם.

שימו לב! פרט חשוב מאוד – נהג שנפסל חייב להפקיד את רישיונו בידי הרשות שפסלה אותו (רשות רישוי, בית משפט או קצין משטרה).

אם לא הפקדת את רישיונך אחרי שלילה – תקופת הפסילה לא נחשבת! נהגים רבים לא ידעו את הפרט החשוב הזה וריצו תקופת שלילה שבסופה גילו שלא הפקידו את הרישיון בידי הגורם ועליהם לרצות את כל תקופת השלילה מחדש!

אם הרישיון של הנהג אבד – הנהג צריך להפקיד לרשות שפסלה לו את הרישיון תצהיר בו רשום שרישיונו אבד.

 נהיגה בשלילה – מי רשאי להטיל פסילה?

יש מספר גורמים שבאפשרותם על פי חוק להטיל פסילה:

 

ענישה בגין נהיגה בשלילה

סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע:

“מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רישיון לפי פקודה זו, או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברישיונו כל עוד הם בתקפם, או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברשיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני הענשים כאחד.

כאמור נהיגה בשלילה (או נהיגה בפסילה) נחשבת לעבירה חמורה מאוד שנחשבת לפגיעה בסדר משפט ושלטון ולכן הענישה תהיה בהתאם. כלומר, בדרך כלל עבירות תעבורה מסתכמות בקנס כספי ושלילת רישיון – כאשר נהיגה בפסילה היא מהעבירות הבודדות בחוקי תעבורה שבהן מצטרף היבט ענישה מהתחום הפלילי – מאסר בפועל עד שלוש שנים. הרציונל שעומד מאחורי הענישה הקשה הוא פשוט – נהג שרישיונו נפסל ולמרות זאת אינו מציית לעונש יאלץ את בית המשפט לעלות את רף הענישה כדי להרחיק אותו מהכבישים ומסיכון חיי אדם על ידי מאסר מאחורי סריג ובריח.

כאשר נהג שנפסל נתפס בכביש הוא יעוכב לתחנת משטרה לצורכי חקירה. שימו לב – כל מה שתגידו בחקירה המשטרתית ישמש נגדכם בבית המשפט ועשוי להשפיע באופן קריטי על עתידכם ואף יכריע אם תחזרו למאסר בית או אם תישארו במעצר משטרתי. אם נתפסתם נוהגים בשלילה או נהיגה בפסילה הדבר הראשון שעליכם לבקש הוא להתייעץ עם עו"ד תעבורה בהקדם.

יש לציין כי במקרים רבים עורך דין תעבורה יוכל לסייע לנהג הנאשם להפוך את העונש לקל יותר ממאסר בפועל כמו עבודות שירות או מאסר על תנאי.

נהיגה בפסילה בתום לב

קיימים מקרים חריגים שבהם הנאשמים לא מודעים להוראות פקודת התעבורה שמחייבת הפקדת רישיון בידי הרשות ששללה. במקרים הללו בית המשפט נדרש לבחון האם מדובר בטעות במצב משפטי אשר מזכה את הנאשם בפטור מאשמה פלילית. לדוגמה – נהג שרישיונו נשלל בפעם הראשונה לתקופה של שלושה חודשים אך לא הפקיד את רישיונו בידי הרשות ששללה לו את הרישיון כתוצאה מחוסר ידיעה ותום לב. הנאשם ריצה את כל תקופת הענישה ובסיומה חזר לנהוג – ייתכן שיהיה פטור מעונש. חשוב לציין כי גם במקרה זה, על הנאשם יהיה להוכיח את חפותו וכן להראות כי מזכירות בית המשפט לא שלחה את ההודעה הסטנדרטית המודיעה שיש להפקיד את רישיון הנהיגה כדי שתקופת הפסילה תיחשב.

בקשה לביטול פסילת רישיון ובקשה לחנינה

במידה ואתם חשודים בעבירת תעבורה שימו לב – הפסילה אינה אוטומטית והדברים שתגידו בשימוע ובחקירה הם בעלי משקל בהחלטה הסופית אם לשלול את רישיונכם. יש המון מקרים בהם השימוע לא בוצע כראוי על ידי קצין המשטרה או בהם אין מספיק ראיות ועוד – במקרים כאלה ואחרים יוחזר רישיונכם לאלתר ואם לא תבוטל השלילה ייתכן שתקוצר משמעותית.

אם בית המשפט הוא שהטיל עליכם עונש פסילת רישיון תוכלו להגיש ערעור מנומק ומוצדק לבית המשפט המחוזי או העליון. אם גם אלה החליטו לפסול את בקשתכם – המוצא האחרון שלכם הוא בקשת חנינה מנשיא המדינה שיוכל להקל על העונש בפסילת הרישיון. בין שמדובר בעבירה קלה או קשה – כל נהג בישראל שרישיונו נפסל רשאי להגיש בקשה לחנינה מהנשיא.

התנאים לבקשת חנינה להקלה בעונש:

על הנאשם לעמוד בכל התנאים הבאים:

  1. בית המשפט גזר על הנאשם עונש של פסילת רישיון נהיגה.
  2. ניתן להגיש בקשה זו רק לאחר מיצוי כל האפשרויות וכן הליכים משפטיים.
  3. הבקשה תתקבל רק במקרים מיוחדים.

 

איפה מקבלים את הרישיון בגמר הפסילה?

 

נתפסתם נוהגים בזמן שלילה? פנו עכשיו לעורך דין תעבורה

עקב הענישה החמורה בגין עבירות נהיגה בשלילה או נהיגה בפסילה חשוב לפנות ללא דיחוי ויפה שעה אחת קודם לעורך דין תעבורה. כאמור, עבירה זו חושפת את הנהג למאסר בפועל עד 3 שנים וקנסות גבוהים. עו"ד מקצועי יוכל לסייע לכם התמודד עם כתב האישום, למנוע או לשחרר אתכם ממעצר וכן לבחון את הנסיבות ובכך לחתור לתוצאה המשפטית המטיבה ביותר עמכם.

נתפסתם נוהגים בזמן פסילה? נשמח לסייע לכם ולהעניק לכם ייעוץ וליווי משפטי מקצועי ומתואם אישית. צרו קשר עוד היום עם עו"ד תעבורה!

השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.